El bil

MUSTART Level 2 Portable EV Charger (240 V, 40 A, 25ft) $370 (2631 kr)

I USA havde vi en VW ID-4 som vi var vældigt tilfredse med.

En ID-4 kan hjemme-lades med 11kW, og da batteriet er på 82kWh kan den snildt lades op på mindre end 8 timer.  De 82kWh rækker til 500 km fornuftig kørsel.

Vi solgte vores ID-4 for $30.000 så det havde sikkert været lønsomt at have taget bilen med herover, og der var næsten plads i containeren.  Men VW vil ikke servicere USA versioner af deres biler herovre, derudover så sidder laderen jo i selve bilen, I USA er den gearet til 220v/40A, i Europa bruges 3-faset 400v/16A. “Level 2 laderen” som sidder mellem bilen og huset er i princippet ikke andet end en forlængerledning med nogle relæer, som man kan se er stikkene forskellige både på hus-siden og på bil-siden i USA og Europa.

Milivolt level 2 charger 11 kW 3 Phase, 16 A, 5 m €420 (3132 kr)

I USA brugte vi vores egen hjemmelader, og vi havde ikke nogen speciel aftale af nogen slags, så vi betalte omkring $0.13 pr kWh og tankede altid hjemme.  Med 11kW tager en fuld ladning mindre end 8 timer, og koster mindre end 70 kr.

Her i Danmark, kræver det noget mere for at gennemskue hvordan man billigst kan holde bilen flydende. Vi har ikke nogen daglig “commute”, og vi regner med at kunne nøjes med at lade den hjemme eller i sommerhuset.  Begge steder har vi allerede 16A-CEE stikkontakter, så det enkleste vil være at købe en level-2 lader og blot tage den med til sommerhuset.

EVFUEL Type 2 11KW 3 Phase 380V 16A 5M (2.730 kr)

Grunden til vi i sin tid købte Mustart laderen var at den havde forholdsvis gode anmeldelser i forhold til prisen, i min søgen efter ladere på Amazon.DE faldt jeg over en EVFUEL lader der til forveksling ligner den Amerikanske Mustart lader, selv prisen er den samme 2730 kr.

The “dark horse” i beslutningen om man blot skal tage hånd om det hele selv eller om man skal have et abonnement af en slags, er el-afgifts refusion som ifølge mobilsiden.dk: Guide til opladning af elbil med ladeboks i hjemmet beløber sig til 69 øre/kWH eller 138 kr/1000km, men jeg kan forstå at denne ordning ikke er “set in stone” og var  f.ex.uden betyding tidligere i år.

eltjek24.dk: Opladning af elbil er der en liste over alle de udbydere der lever af sende el-afgiften tilbage til EV-ejerne fra staten. Typisk koster det 10.000 kr i start gebyr som includerer laderen, og derefter 39-99 kr/måned, der er også løsninger hvor man lejer laderen for omkring 200kr/måned startgebyret ryger dermed med ned på 1000-3000 kr

En 2 års sammenligning:

  • Køb af EVFUEL uden abonnement: 2.730 kr
  • Køb Zapp Qudo + abonnement: 3.699 kr + 1.599 kr + 24 * 79 kr = 7098 kr, (refunderer 84 øre/kWh) Break-even ved 5200 kWh forbrug, ID-4 forbruger 16.5kWh/100km hvilket igen betyder at abonnements ordningen kan betale sig hvis man kører mere end 15.000 km pr år.
  • Leje OK.dk + abonnement: 995 kr + 24 *199 kr = 5.771 kr (refunderer 87 øre/kWh incl OK elaftale) Break-even ved 3663 kWh forbrug, -> 11.000km/år

Leje ordningen har også den fordel at der er garanti så længe man bruger OK.

Lad os se hvad omkostningerne er ved 20.000 km/år hvilket giver et forbrug på 3300 kWh, Elafgiften vil udgøre 2300 kr, lad os være optimistike og tro på at vi har været så heldige at tanke bilen til  1 kr/kWh i snit, afskriver man laderen over 2 år vil den samlede udgift til ladning være:

  • ingen abonnement: 2730 +  2 * 3300 = 9.330 kr
    (6.030 kr v. 10kkm/år)
  • zapp køb + abonnement: 7098 + 2 * (3300 – 2739) = 8.220 kr
    (7.659 kt v. 10kkm/år)
  • ok leje + abonnement: 5771 + 2 * (3300-2871) = 6.629 kr
    (6.200 kr v 10kkm/år)

Så er der bare tilbage at tage en beslutning, det bliver nok en Far-Lader, dvs en lille sag som kan sættes i en 16a-CEE stikkontakt som jo bliver mere og mere almindelig, og når/hvis vi har kørt 10.000 km inden det første år er omme er det måske en ide at skifte til OK-leje.

Selv om vi gik direkte til OK-leje løsningen, ville det jo nok være formålstejenliget at have en lade løsning til sommerhuset (Far-Lader)

 

 

This entry was posted in EV. Bookmark the permalink.