https://storepeter.dk/mc/danske-nummerplader-pa-bmw-r1200rt
Vi flyttede tilbage til Danmark sidste år, og medbragte vores 3 BMW-boxere en R80GS og en R100GS begge fra 1991, som jeg har ejet i 25 og 30 år, og en R1200RT fra 2005 som jeg har ejet i 12 år. Både min kone og min ældste datter har motorcykel-kørekort så det ville være en lise at have nummerplader på dem alle 3.
Jeg forsøgte sidste år at få Dansk nummer plade på den mindste og ældste BMW, idet jeg tænkte det var det billigste og enkleste
– Jeg tog fejl –
Motorstyrelsen ville have mere i registreringsafgift (20.541 kr), end jeg kunne købe en nysynet BMW R80 fra dengang for, du kan læse hele historien på min blog
Danske nummerplader på BMW R80GS
BMW R80GS – stadig uden Danske nummerplader
Det primære problem er at Motorstyrelsen som udgangspunkt vurderer at der ikke sker nogen værdiforringelse efter motorcyklen er 12 år. Det vil sige handelsværdien falder ikke fra det 13. til 34, år, og det ved enhver jo ikke har noget med virkeligheden at gøre. MEN disse regler ser dog kun ud til at være blevet brugt mod mig, da alle de andre 12 BMW-boxere fra 1990-erne i Motorstyrelsens database ikke er blevet vurderet på denne måde.
Dette rammer mig med ekstra kraft da 2 af mine motorcykler er 33 år gamle og det at jeg har ejet dem i hhv. 25 og 30 år, gør ikke nogen forskel for Motorstyrelsen.
Nu forsøger jeg mig med min nyeste en BMW R1200RT fra 2005 som jeg købte i 2012. Jeg har den 7. August 2024 ansøgt om værdifastsættelse på denne. Afgørelsen kom den 30 August 2024.
Først skulle motorcyklen toldsynes, folk på facebook: BMW MC Klub Danmark havde gjort mig opmærksom på at jeg skulle have lavet en dataerklæring for at få den synet, da det er en Amerikansk model men det ville BMW-Danmark ikke hjælpe med, skal man købe en dataerklæring, koster det op i mod 5.000 kr. Heldigvis så vidste min synsmand Dennis at det behøver man ikke have på flyttegods, så jeg kan varmt anbefale AlsBilsyn.dk.
———-
Med Motorstyrelsens standard nedskrivning er udgangspunktet for handelspris-vurderingen på min 2005 BMW R1200RT:
30% af 269.000 kr = 80.700 kr
som anvendes hvis der ikke kan findes rigtige handelspriser at sammenligne med. Med en nypris på 269.000 kr og handelspris på 80.700 kr skulle der betales en registreringsafgift på 41.148 kr
Efter sidste år hvor Motorstyrelsen ikke gjorde noget for at skanne handelspriser for BMW-R80-ere, har jeg holdt øje med hvad der har været udbudt af BMW R1200RT motorcykler, så jeg kan dokumentere hvad BMW R1200RT bliver handlet til.
Der er/har været en del R1200RT tilsalg på 123mc.dk, nedenfor er en liste over BMW R1200RT der er/var tilsalg og hvornår, listen er sorteret efter udbudspris:
Dato | Årgang | Udbudspris | Sted |
5/6-2024 | 2006 | 44.500 rubrikannoncer.dk | 6870 Ølgod |
9/8-12/8 | 2007 | 49.000 | 4600 Køge |
13/5-2/6 | 2007 | 59.000 | 8620 Kjellerup |
4/7-16/7 | 2005 | 59.900 | 4000 Roskilde |
31/7-31/8 | 2006 | 62.500 | 8723 Løsning |
15/3-27/3 | 2005 | 67.000 | 3490 Kvistgård |
23/7-31/8 | 2006 | 69.900 FaceBook | 4220 Korsør |
26/8-31/8 | 2007 | 47.000 +afgift 25.000 | 2670 Greve |
27/6-31/8 | 2004 | 74.999 | 8700 Horsens |
12/8-31/8 | 2006 | 88.000 | 9382 Tylstrup |
15/4-2024 | 2006 | 89.000 rubrikannoncer.dk | 4671 Strøby |
BMW-R1200RT tilsalg på 123mc.dk
Nedenfor er skærmkopi af 4 af annoncerne.
Omkring den 16/7-2024 solgte en forhandler BMW-en i annoncen her til højre. Motorcyklen havde en udbudspris på 59.900 kr incl. 1.990 kr i leverings omkostninger. I følge den Juridiske vejledning 2024-1 I.A.1.5.1 indgår leveringsomkostninger ikke i den afgiftpligtige værdi. Derudover siger I.A.1.5.3.1.2 at der kan fradrages 5% for gennemsnitlig opnåelig rabat.
- 95% af ( 59.990 kr – 1.990 kr) = 55.014 kr
Hvis forhandleren var selvanmelder og nyligt havde importeret denne motorcykel, var det det beløb der skulle opgives som handelspris for beregning af registreringafgiften. Med en nypris på 269.000 kr og handelspris på 55.014 kr skal der betales en registreringsafgift på 28.051 kr. Det er værd at notere sig at dette er fra en forhandler, så der en hvis garanti (motorcyklen er ikke sat til salg en-gros), og den kom også med en topbox (nypris 4.000 kr) som min ikke har. Så man måtte forvente at handelsprisen som jeg kunne opnå for min burde være lavere, hvis den skulle sælges.
Blot 2 dage efter jeg indgav min ansøgning blev en BMW-R1200RT-2007 sat tilsalg for 49.000 kr (den ser ud til at være blevet solgt omkring 12-13 August). Handelsprisen, der bruges til fastsættelse af registreringsafgiften ville i dette tilfælde skulle sættes til:
- 95% af 49.000 kr = 46.550 kr
Med en nypris på 269.000 kr og handelspris på 46.550 kr skal der betales en registreringsafgift på 23.735 kr, hvilket er det jeg forventer jeg skal betale i registreringsafgift på min
Afgørelse den 30 August 2024
Efter godt og vel 3 uger kom afgørelsen
- Handelspris 60.000 kr
- Registreringsafgift 30.593 kr
Det er 7.000 kr mere end jeg havde håbet på. idet Motorstyrelsen vælger at se bort fra den BMW R1200RT der blev udbudt tilsalg lige efter jeg havde anmodet om værdifastsættelse, fordi det er den billigste.
Tilgengæld har Motorstyrelsen fundet 3 annoncer på 74.999 kr, 88.000kr og 89.000 kr. Disse 3 fravælges dernæst fordi de er de dyreste.
Forskellen er at de billigste der er blevet fravalgt er blevet solgt, hvorimod dem i den høje ende ikke er solgt, den billigste af dem der er fravalgt fordi de er for dyre, har været tilsalg i over 2 måneder. Denne skævridning koster mig nogen tusinde kr.
Det koster 1.200 kr at klage over vurderingen.
Ku’ det betale sig ?
Det tror jeg ikke, Jeg købte min BMW R1200RT for 12 år siden, jeg mener jeg betalte omkring $6000-$7000. Jeg kunne sikkert have solgt den i USA for $3000-$4000, Det vil sige det har kostet mig omkring $300 om året i afskriving at have haft en forholdsvis ny BMW, den var trodsalt kun 7 år gammel da jeg købte den.
Jeg har ikke betalt sønderligt ekstra for at få Motorcyklerne herover, de var blot en del af det flyttegods vi havde stablet ind i en 40′ container.
Hvis vi går ud fra den kan sælges her i Danmark til de 60.000 kr Motorstyrelsen mener handelsprisen er og vi fra-regner registreringsafgiften, så vil man stå tilbage med 29.407 kr. Det svarer til $4.000, efter omkostninger er fradraget.
Jeg planlægger ikke at sælge den, det må jeg forøvrigt heller ikke før om 12 måneder, om det er fra da jeg flyttede tilbage til Danmark eller fra den dag den blev registreret ved jeg ikke, det er sådan set også ligemeget.
Jeg tvivler dog på jeg kunne sælge min R1200RT til 60.000 kr. Hvis man kigger på listen overfor så er de fleste der er/var tilsalg over 60.000 kr stadig tilsalg, den der blev sat tilsalg for 62.500 kr Juli, er i Oktober sat ned til 58.000 kr. Det er nok mere realistisk at tro at handelsprisen ville være 50.000 kr hvis den skulle sælges her og nu, det sidste salg jeg har registreret var på 49.000kr og dermed ville mit udbytte være under $3.000, som er under hvad jeg kunne have solgt den for i USA.
Så det fornuftige valg ville have været at sælge min USA BMW-R1200RT i USA og have købt en Dansk BMW R1100RT-1995 for 19.000 kr, som jeg kunne køre på indtil jeg kan få mine to R80GS/R100GS indregistreret som veteraner i 2026.
Men livet leves jo forlæns, så jeg har betalt registreringsafgiften, og min R1200RT er nu på Danske plader.
You must be logged in to post a comment.