Dette er min anden blog-post om hvordan jeg IKKE fik nummerplader på min ældste og mindste motorcykel. Begyndelsen er beskrevet i:
Der fandt jeg ud af at Motorstyrelsen vurderede min R80GS til være mere værd end andre BMW-boxere ikke bare en lille smule, men 250%. mere værd. Og jeg går derfor igang med at kigge på bl.a Motorstyrelsens Værdifastsættelse af køretøjer fra 2018, som så igen resulterer i at jeg finder ud af Motorstyrelsen har/havde et internt notat kaldet Motorcykel Niveauliste som de og de virksomheder der har selvanmelder status bruger/brugte som udgangspunkt for vurderingen af Handelsprisen indtil 2020.
Den sidste Niveauliste er udgivet den 13. Maj 2020, Her i står der sort på hvidt at:
- i 2o2o vurderede Motorstyrelsen R80GS-1991 til 29.700 kr
- Motorstyrelsens vurderede 13/9-2023 GS-eren til 46.000 kr, 4 år efter vurderingen på 29.700 kr er den steget 16.300 kr i værdi. og dermed stiger registreringsafgift til det dobbelte.
Desværre for mig så suspenderede Motortyrelsen brugen af Niveaulister i 2020. Det må være dejligt for dem at de selv kan lave de regler de vil administrere efter.
Vurdering af min R80GS foretaget med Niveaulister
I min afgørelse af hvad jeg skal betale i registreringsafgift, beskrives grundlaget som det ses her til højre.
Dokumentet der henvises til hedder Den juridiske vejledning 2024-1 ->I.A.1.5.3.1 Værdifastsættelse af brugte biler og motorcykler I.A.1.5.3.1.2 Personbiler og motorcykler og her i står der bl.a
- “Hvis der er niveaulister for det pågældende køretøj, anvendes disse. “
Min R80GS er nævnt i Niveaulisten !!
I Motorcykel Niveauliste skal vi have fat i
- liste 2302/2020 BMW R45 – R65 – R80 – R100 1977-1994, download liste ovenfor, eller klik på listen til højre.
Her er handelsværdien for en R80GS bestemt som værdien for R80-R80ST – 10%: Dvs 33.000 kr – 10% = 29.700 kr.
Dengang var min GS-er fra 1991, 29 år gammel. Da listen ikke er blevet opdateret i 4 år vil det være rimeligt at skele til hvad vurderingen ville have været for en 800 cm3 BMW-boxer der var 32 år gammel på det tidspunkt. Her ville man komme frem til 29.000 kr – 10% = 26.100 kr.
Tilbage er så at regne ud hvad registreringsafgift bliver – omkring 10.500 kr vil jeg tro eller omkring halvdelen af hvad jeg blev præsenteret for i min afgørelse fra 13/9-2023.
Sammenligning af vurderingen med andre BMW-ere
Man kan gennemsøge Motorstyrelsens database over registreringsafgift for vurderinger foretaget det sidste år. I tabellen nedenfor har jeg opført hvad jeg har kunnet finde af BMW-boxere fra 1980-erne og 1990-erne. Jeg har derefter slået hver enkel model op i Niveaulisten, og sluttelig har jeg genereret et gennemsnit af ikke veteran BMW-boxere (excl min). Så kan enhver jo selv sammenligne hvordan jeg er blevet behandlet i forhold til andre der har importeret BMW-boxere.
Model | Årgang | Vurderings- Dato |
NyPris | Handels- pris |
Afgift | Niveau- liste 2020 |
R80G/S | 1980 | 25/8-2023 | veteran | 9.527 | 2.282 | |
R80/7 | 1982 | 1/8-2022 | veteran | 10.496 | 2.624 | |
R80ST | 1983 | 21/8-2023 | veteran | 14.085 | 3.521 | |
R80RT | 1985 | 3/4-2024 | veteran | 15.870 | 3.968 | |
R80G/S | 1986 | 30/5-2023 | veteran | 15.860 | 3.965 | |
R80GS | 1987 | 19/7-2024 | veteran | 18.748 | 4.788 | |
R80GS | 1988 | 19/6-2024 | veteran | 19.151 | 4.687 | |
R100GS | 1988 | 22/5-2023 | veteran | 22.079 | 6.227 | |
R100GS | 1988 | 27/10-2023 | veteran | 21.616 | 5.834 | |
R80GS | 1991 | 13/9-2023 | 152.639 | 46.000 | 20.541 | 29.700 |
R80GS | 1991 | Niveauliste | 152.639 | 26.100 | 10.500 | 29.700 |
R1100RS | 1993 | 26/2-2024 | 198.123 | 27.000 | 12.758 | 38.000 |
R1100RS | 1994 | 20/9-2023 | 224.632 (195.974) |
23.750 | 11.773 | 39.000 |
R1100RT | 1995 | 28/8-2023 | 208.340 | 45.000 | 21.941 | 50.000 |
R1100RT | 1995 | 2/7-2024 | 218.054 | 42.000 | 20.531 | 50.000 |
R1100RS | 1997 | 5/4-2024 | 167.477 | 29.000 | 13.252 | 43.000 |
R1100RT | 1997 | 12/9-2023 | 207.840 | 37.000 | 18.030 | 54.000 |
R1100GS | 1998 | 14/5-2024 | 172.984 | 31.000 | 14.256 | 52.000 |
R1100GS | 1998 | 15/8-2023 | 172.987 | 35.000 | 16.261 | 52.000 |
R1100RT | 1998 | 1/7-2023 | 194.593 | 40.000 | 19.017 | 56.000 |
R1100RT | 1999 | 26/2-2024 | 198.570 | 38.000 | 18.318 | 58.000 |
R1100GS | 1999 | 31/5-2024 | 172.919 | 39.000 | 21.068 | 54.000 |
Gennemsnit ikke veteran |
1996 | – | 190.500 | 35.000 | =16.546 23.260= |
49.200 |
Det er helt tydeligt at min BMW-boxer fra 1990-erne er den der har den højeste handelspris. Så vidt jeg kan se er min også den eneste BMW-boxer fra 1990-erne der er blevet vurderet til 30% af nyprisen, vurdering af min R80GS er enestående. Alle andre vurderingerne er også lavere end Handelsprisen man kan slå op i Niveaulisten.
Motorstyrelsen er gået fra at have haft et system, hvor man kunne regne med en hvis ensartethed i vurderingen af handelsprisen, til en slags Wild-West hvor selvanmeldere kommer med de bud de nu synes er rimelige, uden relation til andet end deres egen samvittighed, og lav handelsvurdering kan selvfølgelig sikre importøren lidt ekstra indkomst.
Handelspris for alle BMW-boxere (excl min) fra 1990-erne blev i gennemsnit opgivet til 35.000 kr, med en genemsnitlig nypris på 190.500 kr. Vurderingen i Niveaulisten for disse ligger på 49.200 kr. registreringsafgiften på en “gennemsnits-BMW” ville andrage 16.546 kr når man bruger anmelderens handelsværdi, mens der skulle have været betalt 23.260 kr hvis Niveaulisterne stadig havde været anvendt. Så de andre BMW-boxere er sluppet 28% billigere (6.700 kr) siden brugen af Niveaulisterne blev suspenderet, en del af dette skyldes jo at listen ikke er ført ajour de sidste 4 år. I alt har statskassen dermed fået omkring 80.000 kr mindre ind i afgift på de 12 BMW-boxere fra 1990-erne der er blevet importeret det sidste år
For mig som enkelt individ er historien en anden – Jeg skal gå igennem Motorstyrelsen: Motorstyrelsen udsteder mekanisk en handelspris på 30% af nyprisen, uden skelen til virkeligheden. Det betyder rent konkret at jeg kommer til at betale næsten dobbelt så meget i registreringsfgift efter afskaffelsen af Niveaulisterne – De kan sikkert argumentere med at de har overholdt deres regler som de jo også selv har lavet.
Reelt betyder det at enkelt individer er nødsaget til at bruge agenter som f.ex quickimport.dk der kan trylle fornuftige priser ind databasen. Det her er ikke på nogen måde en kritik af quickimport.dk, jeg har ikke været i kontakt med dem, og jeg mistænker ikke dem for at stå bag at motorstyrelsen implementerer et system hvor de kan trives.
Det kunne dog være interessant at lave en forespørgel hos dem på min BMW R100GS (1991, min siden 1994) som ikke har været igennem møllen endnu. Det koster 299 kr for forespørgslen og siden 3500 kr i salær, men jeg kan nu bedst lide at lave og forstå tingene selv.
Det manglende provenue kommer Statskassen jo nok over, men det at jeg skulle have betalt 20.541 kr i stedet for det halve, er en ganske betydelig forskel iforhold til mit rådighedsbeløb, og rent konkret betyder det at jeg lige nu absolut ingen glæde har af min BMW som jeg har ejet, kørt på og været glad for i 25 år.
Liberalisering er slået godt igennem siden jeg drog udenlands for mange år siden Velkommen hjem
You must be logged in to post a comment.