Motorstyrelsen vurderer at handelsprisen på min BMW R80GS
er meget højere end andre dyrere og nyere BMW-ere
(30% af nypris versus 12-20% af nypris)
og dermed bliver registreringsafgift på min meget højere
Vi flyttede tilbage til Danmark sidste år, og jeg havde sådan set regnet med at jeg kunne få Danske nummerplader på motorcyklerne ved at betale registreringsafgift baseret på hvad de ville koste brugt. Vi har en R80GS og en R100GS begge fra 1991, som jeg har ejet i 25 og 30 år, derudover har jeg en R1200RT fra 2005 som jeg har ejet i 12 år. Både min kone og min ældste datter har motorcykel-kørekort så det ville være en lise at have nummerplader på dem alle 3.
Sidste sommer gik jeg igang med at få Dansk nummerplade på min mindste og ældste BMW, en R80GS fra 1991 som jeg har ejet i over 25 år. Det er den min smukke kone sidder på i billedet til højre.
I følgebrevet til motorstyrelsen gjorde jeg rede for at jeg:
- var flyttet tilbage Danmark i 2023 efter 22 år udenlands
- havde ejet motorcyklen i 25 år
- Nypris i 1997-1999: 108.508 kr
- havde gennemsøgt vurderings databasen https://motorregister.skat.dk for lignende MC og havde fundet nedenstående som tætteste match på min BMW R80GS 1991, teknisk er det en type 247E, der er uændret siden 1987. motoren er uændret siden 1981.
Model | Årgang | Vurderings- dato |
Handels-pris | Registrerings- afgift |
R80G/S | 1980 | 25/8-2023 | 9.527 | 2.282 |
R80/7 | 1982 | 1/8-2022 | 10.496 | 2.624 |
R80ST | 1983 | 21/8-2023 | 14.085 | 3.521 |
R80G/S | 1986 | 30/5-2023 | 15.860 | 3.965 |
R100GS | 1988 | 22/5-2023 | 22.079 | 6.227 |
Det var “min” vurdering at en handelspris på 17.500 kr ville være rimelig. Dermed forventede jeg at jeg skulle betale omkring 5.000 kr i registreringsafgift, sikkert en lille smule mere for min R100GS, og temmelig meget mere for min R1200RT, men jeg havde gjort regning uden vært.
Min dengang 32 år gamle R80GS blev vurderet til en handelspris på 46.000 kr, og dermed skulle der betales 20.541 kr i registreringsafgift. I Motorstyrelsens database kan man se at en 3 år ældre GS-er er sluppet med 4.788 kr for bare 14 dage siden.
Som det fremgår tilsidst i denne artikel så kan man købe en nysynet BMW R80 fra den tid for mindre end det Motorstyrelsen kræver i registreringsafgift for min. Der er nok ikke mange der vil betale over 20.000 kr i afgift for en GS-er fra 1991, når man kan slippe med under 5.000 kr for en GS-er fra 1989. Som man ser i databasen er jeg da også den eneste der har været “tosset” nok til at forespørge på registreringsafgiften på en BMW R80 fra 1990-erne.
Jeg forsøgte uden held at argumentere min sag for Motorstyrelsen, men beskeden var at der var intet at gøre. Jeg måtte vente på at motorcyklen blev 35 år og fik status som veteran, det vil i skrivende stund ske om 18 måneder. Men jeg var velkommen til at klage, det ville blot koste mig yderligere 1100 kr. Et fantastisk setup de har fået etableret der.
Motorstyrelsens vurderer handelsprisen til 46.000 kr
GS-eren var den mest solgte og billigste BMW-boxer både i Tyskland og USA i begyndelsen af 1990-erne. I Danmark var det den næsten identiske R-model der var billigst (R100R-1992 118.770kr), Så der blev givetvis ikke importeret mange GS-ere dengang. Den 4 ventilede boxer, der er mere avanceret på alle fronter, blev introduceret i 1993, og overtog hurtigt boxer-markedet. Men det at der er ganske få GS-eren i Danmark gør den ikke til en specielt attroværdig motorcykel a’la en Harley.
Da Motorstyrelsen ikke fandt en R80GS til salg i Danmark, satte de handels-prisen til 30% af nyprisen på 152.639 kr.
BMW stoppede med at producere de 2-ventil boxere i 1996, og samtidig blev nyprisen nedsat til 99.995 kr (108.508 kr i 1997-1999).
- Da Tesla fornylig satte deres priser betydeligt ned, erfarede mange Tesla-ejere at deres Tesla faldt lige så voldsomt i værdi. Mon ikke Motorstyrelsens vurdering af Tesla tager hensyn til dette, ellers er det vel slut med at importere Tesla-er der er fra før prisnedsættelsen.
Desværre kunne jeg ikke overbevise Motorstyrelsen om at denne logik også gjaldt for motorcykel priser og det er rimeligt at bruge prisen på de sidste leverede GS-ere som udgangspunkt.
Alder | Nedskrives med |
1 år | 20 % |
2 år | 25 % |
3 år | 30 % |
4 år | 35 % |
5 år | 40 % |
6 år | 45 % |
7 år | 50 % |
8 år | 54 % |
9 år | 58 % |
10 år | 62 % |
11 år | 66 % |
+12 år | 70 % |
Til brug for nedskriving bruger Motorstyrelsen i mit tilfælde tabellen til højre, og dermed når de frem til at handelsprisen for min RS80GS = 30% af 152.639 kr = 45.791 kr, som bliver rundet op til 46.000 kr.
Det groteske er at bruger man Motorstyrelsen logik og importerer en R80GS fra 1996 lige nu skal man kun betale halvt så meget i registreringsafgift som de forlanger for min der er 5 år ældre.
Så jeg gav op, Motorstyrelsen ville ikke forstå hvad jeg sagde, jeg ville blot ende med at blive endnu mere frustreret, selvom det var svært at acceptere at pengene til toldsyn var tabt. Jeg skal måske tilføje at jeg dengang ikke havde tænkt på at sammenligne med hvordan andre BMW-boxere var blevet vurderet, som jeg beskriver nedenfor.
Der skal da ikke herske tvivl om at far er skuffet, ikke mindst set i lyset af DR-dokumentaren om hvordan forhandlere havde lavet aftaler med motorstyrelsen så staten blev snydt for millioner, Her er det jo blot vores lille familie der bliver berøvet 2 års kørsel på motorcykel, fordi jeg er for nærig, og ikke kan/vil betale de ekstra 15.000 kr pr MC for at have Danske plader de kommende to år.
1. Januar 2026 kan jeg så forsøge igen, så er BMW-en 35 år gammel, og jeg skal blot betale for et nyt toldsyn, og en registreringsafgift på knap 5.000 kr, forhåbentlig er jeg ikke gået hen og blevet for gammel til køre motorcykel inden da – det er deprimerende at tænke på.
Jeg havde sådan set affundet mig med min skæbne, og var gået igang med at gøre min R1200RT klar til toldsyn. Derfor gennemgik jeg igen motorstyrelsens afgiftsdatabase for at se hvordan det er gået for andre der havde indført BMW-boxere. Og her finder jeg ud af at Motorstyrelsen vurderede min R80GS til at være mere værd end andre BMW-boxere ikke bare en lille smule, men 250% mere værd set i forhold til nyprisen.
HVORFOR bliver min BMW vurderet meget højere end dyrere og nyere BMW-boxere ?
Nedenfor er et lille udvalg af BMW-boxere fra 1990-erne fra Motorstyrelsens database
Model | Årgang | Vurderings- Dato |
NyPris | Handels- pris |
Afgift | Nedskrevet- til |
R80GS | 1991 | 13/9-2023 | 152.639 | 46.000 | 20.541 | 30% |
ovenfor min R80GS, nedenfor andre BMW-ere fra 1990-erne | ||||||
R1100RS | 1994 | 20/9-2023 | 195.974 |
23.750 | 11.773 | 12% |
R1100RS | 1993 | 14/8-2023 | 198.123 | 27.000 | 12.758 | 13% |
R1100RS | 1997 | 6/4-2024 | 167.477 | 29.000 | 13.252 | 17% |
R1100RT | 1997 | 13/9-2023 | 207.840 | 37.000 | 18.030 | 17% |
R1100GS | 1998 | 14/5-2024 | 172.984 | 31.000 | 14.256 | 18% |
R1100RT | 1999 | 26/2-2024 | 198.570 | 38.000 | 18.318 | 19% |
R1100GS | 1998 | 15/8-2023 | 172.987 | 35.000 | 16.261 | 20% |
Min R80GS nedskrives til 30% af nyprisen, mens den R1100RS som Motorstyrelsen behandlede ugen efter nedskrives til 12% af nyprisen. og slipper dermed med en meget lavere registreringsafgift, på en nyere og meget dyrere MC.
– Jeg er målløs –
Ikke at jeg nødvendigvis mener der er noget galt med de andre vurderinger, Det er vurdering af min R80GS der er helt “off” !!!
At min 800 cm3 2 ventilet boxer skulle være mere værd end en nyere 1100 cm3 4 ventilet boxer strider mod al logik.
Priser på andre BMW-ere fra dengang
På Facebook marketplace har jeg den 10. Juli 2024, fundet dette lille udvalg af BMW fra dengang
Det er vanvittigt at skulle betale 20.541 kr i registreringsafgift på en R80GS fra 1991. når man for 19.000 kr kan få en nysynet R80RT fra 1989. Man har så en ekstra motorcykel man kan bruge som reservedele, samt sparet 1.541 kr. Havde jeg holdt mig væk fra at forsøge at få Danske nummerplader på så havde jeg også sparet en lille 1000 kr seddel for toldsyn, og ganske sikkert været i bedre humør.
En rimelig Registreringsafgift
- Nypris: 108.508 kr som var nyprisen for R80GS i 1997, 1998 og 1999
- Handelspris: 21.343 kr som er gennemsnittet af ovenstående 6 BMW-ere med fradrag af 5 % for gennemsnitlig opnåelig rabat som beskrevet i I.A.1.5.3.1.2
- Registreringsafgiften vil dermed blive på: 8.428 kr.
Hvad kan man så lære af det ?
- Undlad at importere motorcykler der er mellem 15 og 35 år, quickimport.dk fraråder direkte import of motorcykler der ikke er mellem 2 og 13 år. Det kan forhandlere og andre jo agere efter, men jeg købte den her BMW for 25 år siden.
- Find dokumentation for salgspriser på motorcykler som den man vil registrere, ellers bruger motorstyrelsen 30% af nyprisen, ihvertfald i mit tilfælde.
- Mon ikke de “rimelige” vurderinger stammer fra selvanmeldere, hvorimod jeg som enkelt-person har været nødt til bruge Motorstyrelsen som bare mekanisk bruger 30% reglen. uden skelen til virkeligheden.
- Måske kan quickimport.dk gøre det bedre, det vil koste 2.500-3.500 kr i salær, men de kan fortælle dig hvad vurderingen er for blot 299 kr og man får svar på 2 dage.
- Der må være en slags sweet-spot for 12 år gamle køretøjer.
- Det næste sweetspot er naturligvis for motorcykler ældre end 35 år, det giver også billigere forsikring og vægtafgift, og hvis du også er til 2 ventilede boxere er det en no-brainer, få fat i en tysker fra 1989 eller før.
- Motorstyrelsens Værdifastsættelse af køretøjer fra 2018 beskriver regler.
Niveaulister
Det har ikke altid været sådan, Indtil 2020 kunne man forvente en hvis ensartethed i vurderingen af import af ældre MC-ere, læs mere om det her: BMW R80GS – stadig uden Danske nummerplader
Vejen frem for mig
Det næste bliver at få min R1200RT fra 2005 registreret, den gode nyhed er at jeg ikke tror det bliver så dyrt som jeg havde frygtet, en 19 år gammel motorcykel bliver åbenbart ikke vurderet at være mere værd end en 32 år gammel, og der er blevet handlet en del R1200RT dette forår, Jeg har set 17 år gammel R1200RT handlet for 18% af nyprisen, endnu en indikation af at vurdringen på 30% af nyprisen på min R80GS er helt hen i vejret.
Pingback: BMW R80GS – stadig uden Danske nummerplader | StorePeter